CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

måndag 27 oktober 2014

Nummer fem från vänster - Jennifer Thompson, Ronald Cotton & Erin Torneo

Nu var det längesen som jag tipsade, eller överhuvudtaget skrev, om en bok jag läst så det börjar väl bli dags att ta upp den traditionen igen!


Jag missade Jennifer och Ronald när de besökte Skavlan men läste om det i efterhand och blev väldigt nyfiken. Hur kan en man som blivit felaktigt utpekad och oskyldigt dömd för våldtäkt förlåta (och till och med bli nära vän med) den kvinna som så stensäkert vittnat om att han var den skyldige och på så vis varit en starkt bidragande orsak till att han fick spendera 11 år av sitt liv i fängelse? Detta är för mig helt ofattbart och vittnar om en storhet som jag själv tvivlar starkt på att jag besitter.. Det var en väldigt bra och intressant bok och jag rekommenderar den varmt! 

På baksidan står:

Jennifer vaknar av att någon sitter på golvet vid hennes säng. 
Ett par timmar senare är hon på en polisstation - nu som våldtäktsoffer, fast besluten att sätta fast den man som bröt sig in i hennes lägenhet och vände hennes tillvaro uppochner. Hon har ansträngt sig för att lägga märke till allt och hjälper polisen att ta fram en fantombild.  
Vid vittneskonfrontationen bestämmer hon sig snabbt: nummer fem är det. 
Vid rättegången tvingar hon sig själv att vara stark och säker. 
Det är bara det att Ronald Cotton är oskyldig. Han döms till livstid plus femtio år - men han är oskyldig. 

När möjligheten att undersöka DNA dyker upp och utredningen öppnas igen tvingas Jennifer att inse att det finns två offer i hennes livs tragedi. Och Ronald undrar: vad tänker hon på, kvinnan som pekade ut en oskyldig man? 

Jag säger bara läs den!

/H

0 kommentarer: