CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

måndag 13 september 2010

Kafka på stranden - Haruki Murakami


Haruki Murakami håller på att bli en av mina favoritförfattare! Jag gillar hans böcker eftersom han har ett fantastiskt sätt att få surrealistiska händelser att kännas mer eller mindre normala. Varför skulle man inte kunna prata med katter och få svar, vad är det som är konstigt med att det regnar makrill och iglar? Ok, helt vanligt är det kanske inte men det känns inte fullt så konstigt som det borde! En spännande och intressant historia som blandar många människors olika livsöden. Nakata, en gammal man som inte kan läsa men som pratar med katter är min favorit!

På baksidan står:

Kafka på stranden
är en roman som inte liknar någom annan. Haruki Murakami tar avstamp i myten om Oidipus när han skickar ut sin unge huvudperson Kafka Tamura på en resa, på flykt undan sin far och på jakt efter sin mor och syster. Vi får lära känna den åldrande Nakata, som kan tala med katter. Det regnar makrill och iglar från himlen. Ur dolda hörn i berättelsen dyker de mest oväntade personer upp. Romanens onda genius, en sadistisk kattfångare, är kusligt bekant från en helt annan tillvaro. Han är klädd i hög hatt och svarta stövlar. Hans namn är Johnnie Walker.

Jag har läst Haruki Murakamis "Fågeln som vrider upp världen" innan och den kanske var snäppet vassare men den här var helt annorlunda och även den väldigt bra! Jag kommer läsa fler böcker av honom!

/H

0 kommentarer: