CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

måndag 13 september 2010

Jag har sån tur ibland..

Efter jobbet idag skulle jag gå och köpa ett par gummistövlar var tanken men efter att ha besökt ett antal skoaffärer så började jag gräva i väskan och kunde inte hitta plånboken. Lätt panik men jag tänkte att jag måste ha glömt den på jobbet. Gick tillbaka till kontoret och började leta runt min arbetsplats men det fanns ingen plånbok någonstans.. Paniken växer! Jag kom ihåg att jag hade den när jag tog tunnelbanan från Vreten i Solna vid lunch men efter det kunde jag inte minnas att jag sett den. Började ringa SL men det gav ingenting, de kunde inte koppla till spärren i vreten eller ens ringa dit för att se om någon lämnat in den. Om de fick in den skulle jag få ett vykort om 2-4 dagar. Gick för att ta tunnelbanan dit själv för att fråga men fick hjälp av en kvinna i spärren på Östermalmstorg som ringde dit och frågade, de hade inte fått in ngt. PANIK på riktigt! Började åka dit ändå för att se om ngn hade kastat den på spåret eller i någon papperskorg. På vägen började jag ringa spärrtjänst för att spärra alla kort. Deras server låg nere så de kunde inte spärra just då men bad mig ringa upp om en liten stund. Ringde då till en annan spärrtjänst som jag har via Swedbank och spärrade de 2 korten jag har där iaf innan jag försökte ringa dem igen. Då hade de fått ordning på servern och kunde hjälpa mig att spärra resterande 2 kort och körkortet. Sen ringde jag båda mina telefonbanker och kollade så det inte fanns några okända transaktioner men som tur var hade ingen försökt handla på de tre korten jag har kopplade till dessa banker.
Medan jag pratar med telefonbank nummer 2 ringer det från ett 08-nummer så jag byter samtal och svarar eftersom jag misstänker att det kan ha med plånboken att göra. En supersnäll kille ringer från en av de skoaffärer jag varit inne på under dagen och meddelar att en kund precis lämnat in MIN plånbok till honom i kassan!!! Så imorgon ska jag hämta den och lämna ett lass med fikabröd till dessa underbara människor!

Typiskt att jag redan spärrat allt men sååå skönt att få tillbaka plånboken!!

Nu har jag en liten fundering bara och har försökt få tag i en vän som är polis men han jobbar troligtvis ikväll och svarade inte i telefonen.

Vad händer om jag kör bil nu när körkortet är spärrat? Kan jag ha pass eller ID-kort med mig istället och kan de då se att jag har körkort men att det är spärrat eller måste jag ha en polisanmälan på förlusten? Får jag böter eller är det förmildrande omständigheter?

/H

0 kommentarer: