CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

söndag 9 maj 2010

Tvättstugebråk

I lördags hade jag tvättid, ingen favoritsyssla direkt och inget som jag vill göra när jag är ledig egentligen. Hade tvättid bokad i torsdags men då blev det middag med min låtsassyster som är hemma från London. Så alltså bokade jag passet 11-15 i lördags. Vi har en massa, enligt min åsikt, konstiga regler och företeelser i vår tvättstuga.

  • Man får inte tvätta på söndagar och helgdagar och sista tvättiden slutar 20.00.
  • Om någon har bokat tid får man inte ta maskinerna på hela den tiden om de inte dyker upp.
  • Senaste tiden på vardagar är 17.30 - 20.00. Väldigt få i Sthlm som jobbar till 17.00 hinner hem på 30 minuter.
  • Det finns en torktumlare som hör till 2 av 4 maskiner i tvättstugan. Bokar man den andra sidan finns bara värdelösa torkrum och inget hinner torka under en tvättid på 2,5h.
  • m.m.

I lördags kom jag ner kl 11.10 för att börja tvätta och upptäckte att de två maskiner som jag bokat (de med tillhörande torktumlare) var upptagna. Det var någon som slängt i tvätt precis innan min tid börjde och hade 25 minuter kvar när jag kom ner. Jag höll på att gå i taket men eftersom de andra maskinerna inte var bokade så slängde jag in min tvätt där så länge. För att meddela den som snott mina maskiner att jag behövde torktumlaren så skrev jag en lapp.

"Hej! Jag har bokat den här sidan av tvättstugan och torktumlaren. Som tur är var maskinerna bredvid lediga. Jag kommer behöva torktumlaren! Hoppas det var ett ärligt misstag! /Hanna lgh 222"

När jag kom ner för att hämta min tvätt låg en ny lapp där.

"Misstag?! Vad blev ditt problem? Det står fyra identiska maskiner här. Du har med andra ord två maskiner lediga och torktumlaren. Tråkigt att göra en grej av (en) bagatell! Höjden av enkelspårig och trångsynt."

Nu gick det ju bra den här gången och blev inget större problem men det hade kunnat bli det. På de 35 minuterna från det att hon startade maskinerna tills jag kom ner för att börja tvätta hade de lediga maskinerna kunnat bli tagna av någon annan. Hade hon slängt in sin 60 graders tvätt i de andra maskinerna som inte var bokade hade jag inte reagerat och inte ens reflekterat över om hon tänkte ta tumlaren oxå. Hade jag behövt dra över på min tvättid hade jag tagit de obokade maskinerna eftersom de, som hon själv skriver, är identiska eller om de andra maskinerna var upptagna skrivit en lapp och bett om ursäkt att jag dragit över på tiden, eller tittat förbi hos den som bokat tiden efter och frågat om det var ok.

Jaja, nu hann jag med all min tvätt ändå och fick min torktumlare men jag tycker att det är ganska kul att hon kände att hon var tvungen att försvara sig. Jag tycker själv att jag skrev en ganska trevlig lapp och om hon hade problem med det så kunde hon faktiskt hitta mig eftersom jag skrivit under med namn och lägenhetsnummer. Med tanke på hur defensiv hon blev och att hon inte kunde stå för vad hon skrev tyder enligt mig på att hon skämdes och kände att hon behövde försvara ett felaktigt agerande.

/H

1 kommentarer:

Anonym sa...

H

LG har en riktigt fin tvättmaskin med tork, inte helt billig men oj vad skönt det är att slippa denna typ av prövningar.