CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

onsdag 12 januari 2011

Miraklet i Anderna - Nando Parrado (m. Vince Rause)


Jag såg en intervju med Nando Parrado på Skavlan i höstas. Daniel hade precis kommit hit och vi satt båda helt hypnotiserade och lyssnade. Han verkade vara en väldigt ödmjuk person som har en unik förmåga att berätta en historia. Han berättade om boken som han skrivit och jag var bara tvungen att läsa den.

Ok, vi börjar från början. De flesta har nog hört talas om flygkraschen i Anderna i oktober 1972 som skildrades i filmen "Alive" från 1993. Jag såg filmen tillsammans med min "bästis" Madde för längesen och har varit faschinerad sedan dess. Faschinerad av de överlevnadsinstinkter som jag tror finns i oss alla. Jag kan fortfarande inte förstå var man finner styrkan att fortsätta kämpa i en sådan situation, hur man kan fortsätta hoppas. Det här är en enormt inspirerande bok. Jag rekommenderar den varmt! Nu måste jag leta upp boken "Alive" från 1973, vill läsa mer om den detta.

På baksidan står:
Nando Parrado är medvetslös i tre dagar innan han vaknar och upptäcker att planet som skulle ta hans rugbylag till Chile har störtat i Anderna. Många är döda eller döende, bland dem hans egen mor och syster.
De överlevande är strandade på en karg glaciär utan någon möjlighet att tillkalla hjälp. De kämpar för att uthärda låga temperaturer, laviner och till sist den förödande nyheten att sökandet efter dem avblåsts. Den mat som finns tar snabbt slut och för att överleva tvingas de äta av de avlidnas kroppar.
Tiden går och Nando bestämmer sig för att försöka ta sig han även om han riskerar sitt liv. Nando, en vanlig ung man, utan dragning åt vare sig ledarskap eller hjältemod, leder en expedition nedför Andernas förrädiska snötäckta sluttningar och genom mil av frusen vildmark för att skaffa hjälp.

Efter att ha läst den här boken så har jag insett att filmen är väldigt välgjord.
Läs den, läs den, läs den! Gillar ni inte att läsa så måste ni iaf se filmen! LOVA!

/H

0 kommentarer: