CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

söndag 15 augusti 2010

Vindens skugga - Carlos Ruiz Zafón


Lätt den bästa boken jag läst på länge, kanske t.o.m den bästa jag läst någonsin! Jag älskade allt med den här boken från början till slut och att den dessutom utspelar sig i Barcelona, den mest underbara staden jag varit i, gör den inte sämre. Eftersom jag bott där en sommar kände jag igen flera platser där boken utspelade sig och kunde se dessa ställen framför mig när jag läste, även om de säkert inte såg likadant ut när jag bodde där som när boken utspelar sig, på 40- & 50talet. Att Calle Joaquin Costa finns med, en gata nära där jag bodde och där vår favoritbar låg, var riktigt kul! Boken är spännande, gripande, romantisk och underhållande på samma gång.

Jag köpde den för ca 1 år sedan men jag har inte vågat ge mig på den innan. Jag trodde att den skulle vara helt fantastisk så om den inte varit det hade jag blivit väldigt besviken, och eftersom jag trodde att den skulle vara så bra så ville jag ha kvar den ett tag. När jag läste den så dök ett liknande dilemma upp, jag ville inte lägga ifrån mig den när jag väl börjat läsa den men om jag inte gjorde det så skulle den ta slut alldeles för snabbt. Lite av ett moment 22 skulle man kunna säga.. :) Hur länge bör man vänta på att läsa om den tror ni? För jag kommer att läsa den igen, minst en gång!

På baksidan står:

DANIEL ÄR TIO ÅR när han finner romanen Vindens skugga i De bortglömda böckernas gravkammare i Barcelonas gamla stad. Han blir fullkomligt besatt av boken och dess mystiske författare, den bortglömde Julián Carax. Sökandet efter svaren på gåtorna som omger boken kommer att prägla Daniels liv för all framtid. Varför har någon ansträngt sig så för att sopa igen alla spår efter Julián Carax? Varför bevakar den sadistiske kommissarien Fumero varje steg Daniel tar? Varför börjar Daniels liv alltmer påminna om Julián Carax? Läsaren får ta del av en totalt uppslukande berättelse, lika gäckande gåtfull, romantisk, mystisk och lockande som det labyrintiska gatunätet i Barcelonas gamla stad.

Om ni bara ska läsa en enda bok i år, eller i ert liv, så är det här den boken ni ska läsa, iaf enligt min mening!

/H

0 kommentarer: