CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

fredag 20 februari 2009

Funderingar..

Ibland undrar jag hur vissa tidningar tänker när de skriver texter.

Det som fått mig att reagera idag är bland annat en formulering i en av våra kvällstidningar. En tragisk händelse, ett misstänkt mordförsök och då skriver de så här:

"Man gripen för mordförsök. Hon har inte på eget initiativ fallit ut från fönstret".

Min fråga är då, hur faller man på eget initiativ, är inte att falla en oavsiktlig handling? Kunde man inte istället skrivit t.ex. inget tyder på att hon föll, inget tyder på att hon hoppade, inget tyder på att det var en olyckshändelse, allt tyder på att hon knuffats eller... jag kan fortsätta hur länge som helst..

Det kan vara jag som har fel men jag tycker det blir en väldigt konsting mening!

.....

Sen ser man ytterligare en artikel, ännu en tragisk händelse.

En barnvagn har med hjälp av vinden rullat ner från en brygga (om jag inte minns fel), och ett av barnen i vagnen drunknade. Då får man läsa att barnens pappa släppt barnvagnen för en kort stund för att kyssa sin älskarinna och det var då det hände.

Spelar det någon roll egentligen vem pappan kysste eller att han överhvudtaget kysste någon. Har inte pappan nog med att hans dotter har avlidit och att hans son ligger på intensiven med allvarliga skador. Måste han hängas ut som otrogen? Jag tycker att det är hemskt att sånt här säljer. Oavsett varför pappan var ovaksam så är det en fruktansvärd händelse och han lider nog mer än tillräckligt utan att bli uthängd världen över..

Återigen, detta är min åsikt..

.....

Nästa sak jag funderar över just idag är grisen Gloria som startade en lägenhetsbrand då hon välte en lampa på en hög med filtar i en lägenhet i Östersund. Man skriver att de misstänker att hon fått frätskador på lungorna av den giftiga röken som uppstod. Problemet är dock: Djursjukhuset har en röntgen men ingen stor kunskap om grisar, distriktsveterinären har kunskap om grisar men ingen röntgen.

Får jag föreslå ett samarbete?

.....

Nog med funderingar, nu ska jag kolla på "När lammen tystnar".

/H

0 kommentarer: