CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

tisdag 17 februari 2009

Cabo Verde - Sand, surf och stora vågor

Nu har jag varit hemma från Cape Verde i nästan en månad och har inte skrivit ngt. Jag har lite ångest att skriva om det för det var en helt underbar resa och jag vet inte hur jag ska kunna återberätta det så ni förstår hur bra det var!
När vi landade var det till ett totalt ökenlandskap, en liten ö som man kan se rakt över på vissa ställen. Man kunde se några "berg" eller kanske snarare höga kullar på den norra delen av ön. När vi kom till stan blev jag ganska förvånad av hur det såg ut, det var skräpigt och en massa hus var fallfärdiga, de höll på att bygga ett gäng nya hotell och lägenhetskomplex i hela staden och det första intrycket var inte bara positivt. Men vi visste ju innan vi åkte att det är ett ställe under uppbyggnad.. Förutom att det var skräpigt så var hela stället underbart!

Vårt lägenhetshotell låg helt perfekt, precis vid stranden och med bara några minuters promenad till centrum.

De första dagarna höll vi oss till den närmaste stranden där de som vindsurfade hade hyrt sin utrustning. Alla de andra surfade och jag höll mig på stranden och övade med min övningskite på 1kvm. Det tyckte jag var lagom! Badade såklart lite och satt i solen och läste och agerade fotograf. Måste säga att det kan vara nog så farligt med en liten övningskite, det fick jag surt lära mig en av dagarna då den hade kraschat. (Den gjorde det gansak ofta i början - fråga mig inte varför) Linorna hade trasslat till sig och jag gick för att fixa det. Väl framme vid kiten får den vind och drar rakt upp i luften och jag har lyckats få en av linorna under armen. Slutar med ett ganska rejält skär-/brännsår från linan mitt under armen, gjorde skapligt ont vill jag påstå och jag kunde inte ha armen i normal position på resten av dagen.

Sen började det blåsa alldeles för mycket och samtidigt blev vågorna jättestora så vi kunde inte surfa på några dagar så vi passade på att göra lite annat. Vi hyrde 2 bilar och utforskade ön. Först åkte vi till en strand som heter Ponta Preta och tittade på några av Cape Verdes bästa vågkitesurfare och vågvindsurfare. Blanda annat fick vi se förra årets kvinnliga världsmästare i vågkitesurfing. De var alla helt övermänskligt duktiga! Sen åkte vi vidare på ökenvägar till öns västligaste, östligaste och nordligaste punkter. Det var galna vägar, ibland trodde man inte att det skulle gå att köra där alls och jag var lite rädd att vi inte skulle komma tillbaka med 2 hela bilar. Hela var dom men dammiga som bara den! Passade på att kolla in öns huvudstad och hamnstad. 2 små charmiga städer. I utkanten av huvudstaden fanns en kåkstad. Det var ganska hemskt att se men den var inget alls jämfört med kåkstäderna i sydafrika. När vi var på väg till den östligaste punkten på ön åkte vi förbi en "soptipp" det låg gamla skelett av traktorer och en massa annat metallskrot mitt i ingenstans och bara några hundra meter från dem växte det meloner på marken precis bredvid "vägen". Ön var i stort sett bara sand men det fanns ett par små oaser här och där men blinkade man fanns det en viss chans att man missade dem. På vissa ställen var "vägarna" så dåliga att det gick bättre att köra i sanden bredvid. det var ett häftight landskap och en enormt häftig ö!

När en vecka hade gått beslutade jag mig för att det var dags att ta en kitelektion. Det var meningen att Daniel skulle lära mig men av hänsyn till vårt förhållande, jag vet hur hemsk jag kan bli, så tyckte jag att det var bäst att jag tog en lektion först så kunde han ta över sen. Jag bokade en lektion men den blev uppskjuten några gånger på grund av hård vind och stora vågor men till slut blev det av. Jag och min instruktör Ben packade ihop alla saker och åkte till Kite Beach eller Shark Beach som det oxå heter (hjälp!) Väl där började vi med att gå igenom grunderna på stranden, hur sele, bom och kite fungerade. Det gick väldigt bra och snabbt eftersom Daniel redan lärt mig det mesta om det. Efter det skulle vi upp med en övningskite, men det var ngt fel på den av någon anledning började den att flaxa ocg blev helt ohanterbar. Troligtvis för att det även den dagen blåste närmare 35knop. Då bestämde Ben att vi skulle testa en liten "riktig" kite på 4kvm & 4 linor istället. När vi skulle pumpa upp den och rigga så upptäckte vi att en av blåsorna saknades samt att den bara hade 2 linor, alla bommarna vi hade med oss hade 4 linor vilket betydde att vi hade en kite som inte fungerade och dessutom ingen bom till den. Ganska mycket antiklimax måste jag säga men jag fick en ny lektion dagen efter och då gick vi direkt ut i vattnet med en kite på 7kvm. Jag fick bodydragga med Ben hängande i min sele. Det var galet kul men just den dagen var det en enorm manet i vattnet som den andra killen som var med på min lektion blev bränd av. Det gjorde det ganska svårt att slappna av.
Sista dagen innan hemresa passade jag på att bodydragga med Daniel och hans 7kvm kite, det gick jättebra, var jättekul och jag ska lätt börja kitesurfa på riktigt i sommar!

En mindre kul anekdot från resan hände efter ungefär en vecka. Vi satt på en av restaurangerna i stan som hade en jättegod lokal rätt Cachupa, tror jag att den hette, det var som en pytt av bönor och majs med grillad tonfisk. Vi åt där några gånger för det var galet billigt. 2 euro och man blev proppmätt! Just den här dagen satt vi alla 7 vid ett långbord nära fönstren och drack en öl och väntade på maten. Helt plötsligt hör vi en smäll och ljudet av glas som exploderar. Någon har sparkat sönder fönstret precis där vi sitter, hela golvet fylls med glasbitar. Jag,och några till, skriker rakt ut och hoppar upp från stolen, Daniel som sitter på nocken med ryggen mot fönstret och inte ser vad som händer och tror först att det var en bomb. Han känner att det gör ont vid hälsenan. En mindre glasbit har borrat sig in i hans ben och det blöder en del.
Man kan säga att den kvällen blev ganska förstörd. Från att ha gått en hel vecka och känt sig trygg, alla var väldigt vänliga och man kände sig aldrig hotad, var det på ett ögonblick förstört. Det var obehagligt och jag blev ganska skärrad!

Allt som allt var hela resan underbar, det kommer säkert komma fler uppdateringar med saker som jag inte nänmt än det här var bara surfingen och "roadtrippen". Bara vår kaotiska hemresa i sig kräver ett helt eget inlägg.. :)

Om ni orkat läsa allt så är jag imponerad!
Det kommer mera! Och även lite bilder när jag orkar, är ingen hejare på det här med att blogga!

/H

0 kommentarer: