CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

måndag 6 december 2010

Lyckan, kärleken och meningen med livet - Elizabeth Gilbert


Som jag skrev innan så har jag äntligen läst ut den boken som jag tragglat med ett bra tag. Jag måste dock erkänna att den blev bättre mot slutet. Boken handlar om Liz som efter en separation ger sig ut på en resa i världen och i livet. Resan går till Italien, Indien och Indonesien. Jag tror att den största anledningen till att jag inte gillade boken var att den inte gav mig det jag hade förväntat mig. Den är välskriven och egentligen ganska intressant men som jag sagt förut, den passade inte mig just nu. Delarna av boken som utspelade sig i Italien och Indien kämpade jag mig igenom helt utan entusiasm men den delen som utspelade sig i Indonesien gillade jag riktigt mycket, kanske för att jag då visste vad jag kunde förvänta mig av boken och läste den med rätt inställning. Måste säga att den engelska titeln "Eat Pray Love" passar bättre dock!

På baksidan står:
Klockan är 3 på natten och Elizabeth Gilbert ligger på badrumsgolvet och gråter. Hon är drygt trettio, hon har en man, ett hus utanför stan, ett framgångsrikt jobb och försöker få barn - men hon är inte lycklig. En slitsam skilsmässa, en depression och en turbulent kärleksaffär senare bestämmer hon sig för att söka efter det hon verkligen vill med livet.
För att på allvar ge sig själv tid och utrymme för att finna sig själv bestämmer hon sig för att alldeles själv ge sig ut på en lång resa. I den här boken får vi följa med på hennes reseäventyr. Hon börjar i Italien där hon lär sig konsten att njuta, i Indien konsten att nå sinnesro och i Indonesien hitta balans.
En intensiv, känslig och underhållande memoar om att finna sig själv och allt som kan hända när man tar ansvar för sitt eget välmående.

Läs den om det låter intressant, annars låt bli! :)

/H

0 kommentarer: