CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

onsdag 29 april 2015

Sista brevet från din älskade - Jojo Moyes

Jag har bara gett ett ordentligt boktips sen 2012, det är helt galet! Speciellt om man tänker på hur mycket böcker jag läste innan jag började plugga. Nu när jag tagit studieuppehåll hoppas jag att detta kommer förändras, jag vill bjuda på många tips under det här året. Här kommer det första!


Detta är den tredje boken jag läst av Jojo Moyes och jag gillar dem alla jättemycket!
Tyvärr har jag ju inte skrivit om de andra här men jag slår ihop det lite nu istället! 

De tidigare böckerna jag läst är "Livet efter dig" och "Sophies historia".

Alla tre böcker fångade mig direkt, jag gillar att jag direkt fastnat för karaktärerna. Ett mått för en bra bok är för mig att man inte vill lägga ifrån sig den. Dessa ville jag inte sluta läsa..

På baksidan av "Sista brevet från din älskade" står det:

London 1960. När Jennifer Sterling vaknar upp på sjukhus minns hon ingenting - inte den tragiska bilolyckan som gjort att hon hamnat där; inte sin man, inte ens vem hon är. Hon känner sig som en främling i sitt eget liv. Tills hon råkar hitta ett passionerat brev, undertecknat >>B<<, som ber henne att lämna sin man. 
Många år senare, 2003, hittar journalisten Ellie samma gåtfulla brev i arkivet på tidningen där hon arbetar. Hon blir besatt av historien bakom, mycket på grund av parallellerna med hennes eget liv, där hon brottas med rollen som älskarinna åt en framgångsrik - och mycket gift - författare. Men om >>B<< och hans älskade fick ett lyckligt slut, kanske det finns hopp också för Ellie?

Sista brevet från din älskade ställer 1960-talets snäva kvinnoroll mot vår relativa frihet idag. Varmt inbäddat i en hjärtskärande kärlekshistoria lyckas Jojo Moyes på sitt skickliga vis ställa de stora frågorna, utan att fördöma.


Denna och hennes tidigare böcker rekommenderar jag varmt! De är lättlästa men inte för den skull enkla, jag gillar språket och sättet hon väver ihop separata historier. Jag kommer nog att fortsätta läsa allt som Jojo Moyes ger ut och hoppas att jag får samma känsla för hennes framtida böcker, en ny favoritförfattare skulle jag säga!

/H

0 kommentarer: