CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

tisdag 11 oktober 2011

Vad jag pratar om när jag pratar om löpning - Haruki Murakami




Att jag gillar Murakami är inte direkt nån nyhet, den här boken är väldigt annorlunda mot hans romaner men det är ju just därför, det här är ingen roman. Jag gillade boken, jag började läsa den innan midnattsloppet och den var inspirerande men det tog ett bra tag att läsa ut den i och med flytt och skola. Jag tror den hade varit ännu bättre om jag hade läst den snabbare och helst läst ut den innan jag sprang!

På baksidan står:
Efter att Haruki Murakami sålt sin jazzbar för att ägna sig åt skrivande på heltid började han springa för att hålla sig i form. Ett år senare sprang han ensam den klassiska sträckan Aten till Marathon i stekande sol.

Vad jag pratar om när jag pratar om löpning är Murakamis mest personliga bok och innehåller minnen och reflektioner från ett liv av löpning, fyllt av målmedvetenhet, värkande muskler och uppladdningar inför ständigt nya marathonlopp. Löpningen blir för honom en sammanbindande punkt i tillvaron - och på så sätt blir en text om löpning också en text om hans romaner och hans skrivande.


Ska ni springa, läs den! Gillar ni Murakami, läs den!

/H

0 kommentarer: