CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

måndag 21 juni 2010

En halv gul sol - Chimamanda Ngozi Adichie


För ett tag sen var jag in i en bokhandel.. Ja, jag har ett visst beroende av böcker - bookoholic?. Köper nya trots att jag har ångest över de jag redan har som jag inte läst än. Hur som helst, när jag går in i en bokhandel så brukar jag fråga de som jobbar vilken bok de skulle rekommendera om de bara fick välja en enda bok.. Tjejen som jobbade den här gången tyckte nog att det var ett ganska svårt val för det blev ganska många rekommendationer och då bland annat denna. Hon sa att det var en bok som alla borde läsa någon gång i livet. Köpte den inte då eftersom den var en av de ca 200 böckerna jag fick av min kollega men nu har jag läst den och kan säga att hon hade rätt! Den var väldigt bra men på ngt konstigt sätt var den ändå svårläst, eller inte svår, hur ska man förklara det egentligen.. den tog tid att läsa eftersom man ville ta till sig varje ord i boken. Det hjälpte inte läshastigheten att det med jämna mellanrum dykte upp afrikanska namn och ord som iaf jag fastnade vid, ville verkligen försöka förstå hur de skulle läsas/uttalas så jag fastnade ofta och läste om dessa flera gånger trots att det oftast fanns en översättning efter så man egentligen inte behövde fokusera så på dessa främmande ord.


På baksidan står:


OLANNA OCH KAINENE är så olika som två tvillingsystrar kan bli. Olanna har ärvt sin moders mjuka kvinnliga skönhet och hon gör sig till vän med alla. Kainene är sluten och hård och bestämmer sig tidigt för att gå i sin välbeställda faders fotspår och bli affärskvinna. Hon möter engelsmannen Richard som blir blixtförälskad i henne men hon funderar inte ett ögonblick på att bilda familj till skillnad från Olanna som flyttar ihop med sin stora kärlek, den politiskt engagerade Odenigbo och får en dotter Baby.


Hos Odenigbo möter vi också hans unge tjänare Ugwu, en fattig pojke från landet som i tidig ålder visar att han har huvudet på skaft och behandlas som en i familjen.


Men det är svåra tider i Nigeria även för de privilegierade och när inbördeskriget bryter ut blir de alla offer för fruktansvärda händelser som sliter sönder deras liv. Hem och familj splittras, Ugwu blir tillfångatagen och tvingad att gå ut i strid, Olanna och Richard söker tröst hos varandra och ideal och lojalitet testas och förskjuts för alltid.


EN HALV GUL SOL skildrar med närvaro och intensitet livet för ett antal människor i krig och fred i Afrika - En stor roman som lämnar starkt avtryck. 2007 belönades den med det prestigefyllda The Orange Price.


Som sagt är detta en mycket läsvärd bok om krig och fred i Nigeria och Biafra. Den skildrar olika samhällsklassers påverkan av krig med fiendeskap och medmänsklighet om vartannat. Det är ingen glad läsning men absolut fängslande!


Läs den!

0 kommentarer: